מודעה
מדאיג: "הרי את מקודשת", משחק או נישואין כהלכה? במסגרת העונה השניה של הסדרה "שטיסל"
#1
מדאיג: "הרי את מקודשת", משחק או נישואין כהלכה? במסגרת העונה השניה של הסדרה "שטיסל" מקדש אחד השחקנים, שחקנית אחרת, באמצעות טבעת ו"הרי את מקודשת לי.." בנוכחות עדים, האם הם נשואים בפועל? האם נדרש גט במקרה כזה?
הגב
#2
מכירים את כל הסיפורים האלו על מישהו שקידש מישהי "בצחוק" במחנה בני עקיבא, ועכשיו היא צריכה להיעשות גרושה עוד בטרם סיימה תיכון?

מסתבר שמקרים כאלו קורים, ואחד מהם הגיע לידי הרב עובדיה בשנת תשל"ז בתור ערעור, בעת שכיהן כאב בית הדין הגדול.

מה הסיפור? בחורה שאירע לה מקרה כזה באה לפני בית דין באשדוד.
דעת הרוב הייתה לחייב אותה בגט לחומרא, אך הייתה גם דעת מיעוט לפיה "אין כאן קידושין, ואפילו לחומרא אין להצריכה לקבל גט".
על סמך דעת המיעוט, הבחורה ערערה, והרב עובדיה קיבל את ערעורה מן הסיבות הבאות.

אמנם נכון שבגלל חומרת דיני אישות, לא סומכים על אמירה של המתקדשת לפיה היא התכוונה לקבל את הקידושין רק בצחוק, אבל כאן גם ה"מקדש" והעדים "אומרים שכל מעשה הקידושין הללו לא היו אלא לשחוק בעלמא", ואם גם המקדש אומר כך, יש לקבל את הדברים.
ובשו"ת מהר"ם מלובלין נאמר שמכיוון שעתה נוהגים שלא לקדש אישה כי אם בחופה ובברכות, זה מחזק את ההנחה שמי שקידש אישה באופן אחר לא התכוון לכך ברצינות.

סיבה נוספת לפטור אותה היא שהטבעת הייתה שאולה מבחורה אחרת, ולא אמר לה ה"מקדש" שתשאיל לו את הטבעת כדי לקדש בה, והמקדש בחפץ שאול מבלי שהודיע שזה לשם קידושין – אין קידושיו קידושין. 

ועוד: הואיל ולא ייחדו עדים לקידושין, ובאותו המעמד נכחו גם שלוש נשים, שהן פסולות לעדות, וברגע שעד אחד פסול, אזי עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה.
ואמנם לפעמים מתעלמים מעדים פסיביים כאלה אם יודעים שהם לא התכוונו לשמש כעדים, אבל במקרה זה גם הגברים לא התכוונו באמת לשמש כעדים, והש"ך כתב שבמקרה כזה, כל העדות בטלה.

סיבה נוספת היא טיבם המפוקפק של ה"עדים", וכאן לא אוכל לוותר על לשונו המקורית של הרב עובדיה: "עדי הקידושין, לפי מה שנראה בתיק, הנה הנם ארחי פרחי", כי הם מחללי שבת וכו'.
וכן חסרה דרישה וחקירה בעדות עדי הקידושין, הם בכלל לא זכרו מתי אירעו הקידושין הללו, ו"יש לצרף סברה זאת לספק נוסף ולהתיר המתקדשת בלא גט על פי ספק ספיקא להיתרא."

מסכם הרב עובדיה: "לפיכך נראה שהצדק עם סברת המיעוט בבית הדין האיזורי, שאין המערערת צריכה גט כלל אפילו לחומרא,", ואז הרב עובדיה גוער בדייני דעת הרוב, על כך שהחמירו מבלי לנמק כראוי את דעתם: "ושלא כדעת הרוב בבית הדין האיזורי שכתבו להצריך גט לחומרא, מבלי להביא לדבריהם שום נימוק בהלכה, וכן לא יעשה", כדברי המבי"ט "שחומרא כזאת מביאה לידי קולא לתת יד לפושעים להתעלל בבנות ישראל", וכדברי המהרש"ל "שכל שיש להתיר האשה לפום דינא אין להחמיר להצריכה גט וכו', מפני שפוסל אותה מן הכהונה".

במילים אחרות, הכי קל להחמיר מחמת הספק, אבל כאן יש לכך השלכות, אולי יום אחד היא תרצה להתחתן עם כהן ובגלל השטות הזאת חייה ייהרסו, ועל כן כוח דהיתיר.
הגב


[-]
תגובה מהירה
הודעה
הקלד את תוכן התגובה שלך כאן.


אשכולות דומים...
אשכול יוצר האשכול תגובות צפיות תגובה אחרונה
  משחק הסביבון תמה בעל ה"דמשק אליעזר" מפני מה עושים לפרסום הנס את משחק הסביבון עליו כתו אורח 0 86 08-12-2015, 21:47
תגובה אחרונה: אורח



משתמשים אשר צופים באשכול: 1 אורחים

About Us
    Write About your Forum and stuff where this theme is Placed Just I am trying to extend the paragraphs to make some nice looking lines. But you can write about your forum lol. Like what your forum have special and all. or just leave what i have written if you don't like to write much..