מודעה
פנינים מהאור החיים הק' פרשת תולדות - ליל שישי
#1
פנינים מהאור החיים הק' פרשת תולדות - ליל שישי





"ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי ותלך לדרש את ה'"


מהו לשון "ויתרוצצו"? ועוד יש להבין, מהו שאמרה רבקה "למה זה אנכי"?


רש"י פירש שאמרה רבקה, אם כה גדול צער העיבור, מדוע אני מתאווה ומתפללת על ההריון.


אולם דוחק לומר שרבקה הצדקנית תמאס ותקוץ בהריונה רק משום הקושי והצער, הלא דרכם של צדיקים שהם סובלים צער וייסורי העולם הזה, כדי להשיג הטוב הנצחי. ועוד קשה לפירוש רש"י, מדוע אם כן נחה דעתה של רבקה במה שנאמר לה "שני גויים בבטנך", הרי בכך לא פסק צער העיבור.


לכן יש לבאר: "ויתרוצצו", לשון ריצוץ ודחק, כלומר שהיו נדחקים מאוד, והיה נראה שההריון לא יתקיים. לכן אמרה רבקה "אם כן למה זה אנכי", "זה" היינו ההריון, כלומר, מדוע אני הרה לחינם, שהרי ההריון לא יתקיים. "ותלך לדרוש את ה'", הלכה רבקה להתפלל על הריונה שיתקיים.


[מעתה מובן מדוע נחה דעתה כאשר אמרו לה "שני גויים בבטנך", כלומר, נאמר לה שההריון יתקיים וסיבת הצער משום שיש שני עוברים].


                             


"וירא אליו ה' ויאמר אל תרד מצרימה שכון בארץ אשר אומר אליך"


מדוע אמר לו הקב"ה "שכון בארץ אשר אומר אליך", ולא אמר לו באיזו ארץ?


אלא רצה הקב"ה לזכות את יצחק בשכר שיקבל על כך שעושה רצון ה' ומסכים לגור בכל מקום שיצטווה, גם אם זה נגד רצונו.


כך נהג הקב"ה עם אברהם, שאמר לו "אל הארץ אשר אראך".


             
               


"עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמר משמרתי מצותי חקותי ותורותי"


"שמע אברהם בקולי" - בכל הנסיונות.


"וישמור משמרתי" - שמר עצמו שלא יבוא לידי עבירה. ועוד: שמר ונזהר שלא יעברו המצוות בהיסח הדעת ויפסידן.


"חוקותי" - שמר את המצוות שאין בהן טעם.


"תורותי" -  שמר שלא תישכח ממנו התורה.


                         


"ויהי כי זקן יצחק"


מדוע הקדימה התורה לציין דבר זה לפני סיפור נטילת יעקב את הברכות?


בא הכתוב לומר שמשום כך הצליח יעקב שלא יכירהו ונטל את הברכות מיצחק.


ומטעם זה אומר זאת הכתוב בלשון צער - "ויהי", משום שיש בכך צער שהוצרך יעקב ליטול את הברכות בדרך מרמה בלא ידיעת יצחק, ועל ידי כך נגרמו צרות לבני ישראל, שמאז ועד היום רודף עשיו את יעקב.


           
               


"ויקרא את עשו בנו הגדול ויאמר אליו בני ויאמר לו הנני"


יש לדקדק, שאמר הכתוב "את עשיו" ולא "אל עשיו", מאחר שיצחק לא ראה את עשיו אלא קרא בשמו.


והוסיף הכתוב "בנו הגדול", לתת טעם מדוע קרא יצחק לעשיו, כי היה הבכור. וייתכן שלא ידע יצחק שעשיו מכר בכורתו ליעקב.


ומדוע רצה יצחק לברך את עשיו? ידע יצחק שבנו עשיו הולך בדרך רעה, והדבר ציערו מאוד, וסבר שעל ידי הברכות ייטיב דרכו.


ואכן, מצינו שיעקב נענש על שמנע את דינה מעשיו, שאלמלא היה מונעה ממנו ייתכן שהיתה מחזירתו למוטב. מכאן שהיה עשיו הרשע יכול לחזור לדרך הישר.
הגב


[-]
תגובה מהירה
הודעה
הקלד את תוכן התגובה שלך כאן.


אשכולות דומים...
אשכול יוצר האשכול תגובות צפיות תגובה אחרונה
  בס"ד *?אור החיים יומי?* *מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה* *☆ערב טוב, ויום אורח 0 123 17-09-2017, 22:02
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת כי תבוא - אשכול אורח 2 306 08-09-2017, 13:47
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת כי תצא - אשכול הרב 5 267 01-09-2017, 10:28
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת השבוע *כי תצא* *"כי יקח איש אשה ובא אליה ושנאה"* *כי תצא אורח 0 126 29-08-2017, 12:12
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת ראה -, אשכול אורח 2 254 25-08-2017, 14:30
תגובה אחרונה: אורח
  בס"ד *?אור החיים יומי?* *מתורת רבנו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה* *☆בוקר טוב, ויו אורח 1 156 16-08-2017, 15:11
תגובה אחרונה: און ליין
  פרשת עקב - אשכול און ליין 0 35 11-08-2017, 00:04
תגובה אחרונה: און ליין
  פרשת במדבר - אשכול און ליין 1 136 28-07-2017, 12:54
תגובה אחרונה: און ליין
  פרשת מוות מסעי - אשכול אני 4 175 21-07-2017, 16:20
תגובה אחרונה: און ליין
  פרשת פנחס- אשכול אורח 1 265 21-07-2017, 14:28
תגובה אחרונה: און ליין



משתמשים אשר צופים באשכול: 1 אורחים

About Us
    Write About your Forum and stuff where this theme is Placed Just I am trying to extend the paragraphs to make some nice looking lines. But you can write about your forum lol. Like what your forum have special and all. or just leave what i have written if you don't like to write much..