מודעה
פרשת וירא - "ויתפלל אברהם... וד' פקד את שרה" (כ, יז - כא, א) חידוש יפה
#1
"ויתפלל אברהם... וד' פקד את שרה" (כ, יז - כא, א)

ללמד שהמבקש רחמים על חבירו, הוא נענה תחילה (בבא קמא צב). לפני הרה"ק ר' דוד מלעלוב זי"ע בא יהודי והתלונן שחברו פתח מולו חנות, ובה אותן הסחורות שהוא סוחר בהן. אמר לו ר' דוד יש לי עצה בשבילך: בקש מהקב"ה שישלח קונים לחברך וממילא גם אתה תיוושע, שהרי אמרו חכמינו ז"ל כל המתפלל על חברו והוא צריך לאותו דבר הוא נענה תחילה. ובוודאי יש להתפלל על חברו גם אם הדבר כרוך לגביו בהפסד, והראיה, אברהם התפלל על שרה שתלד בן, אף על פי שהיה חשש שליצני הדור יאמרו מאבימלך נתעברה שרה, אף על פי כן הוא התפלל עבורה.


יש לבאר ענין זה בדרך משל, אב ובן עניים השכירו את עצמם לעבודה במשך שנה אצל שר אחד. עבודתם הייתה לשמור על היער שלו. לאחר שעברו ימי הקיץ נותר להם, ממה שקימצו מפיתם, סך עשרה שקלים. הם החליטו לקנות בסך זה בגד חם לימות החורף, כי בלי בגד חם קשה מאוד לשמור על היער. אולם הם התווכחו זה עם זה מי ילבש בחורף את הבגד החם. האב טען שבנו הוא צעיר ובריא ואינו זקוק לבגד חם, ורק לו לאב, בהיותו איש זקן, לו נחוץ הבגד החם. הבן טען להיפך, האב מפני זקנתו ישב כל ימות החורף בבית ליד התנור, ורק הבן, שגם בחורף ילך לשמור על היער, לו נחוץ הבגד החם. הם סיכמו ביניהם לנסוע אל העיר ולדון לפני הרב עם מי הצדק. הרב שמע את טענותיהם ואמר להם, דעו אחים, דין זה הוא קשה מאוד, אינני יכול לפסוק לכם פסק סופי. אולם יש לי רעיון, הערב תהיה בביתי אסיפה גדולה בענייני העיר. יבואו לכאן אנשים חכמים ומופלגים בתורה, וגם אני אשב עמם. בואו גם אתם אל האסיפה עם דין התורה שלכם, ואני מקווה שיצא מאתנו פסק דין צדק שתשבעו ממנו רצון. אולם הנני מצוה עליכם מראש, בדבריכם בשעת האסיפה תהפכו את טענותיכם, האב יטען שרק לבן נחוץ בגד חם בחורף כי האב ישב אז בבית. והבן יטען, שאדרבה, רק לאב נחוץ המעיל כי מפאת זקנתו, קר לו, ואילו לו, לבן, חם גם בלי מעיל. האב ובנו, השתוממו על מצות הרב, אך החליטו לעשות כעצתו, כי הם הבינו שהוא מעונין בטובתם. ויהי בערב, בהתאסף ראשי העם בבית הרב, הגיעו גם האב והבן והם ביקשו שהנאספים ידונו בדינם, הם נהגו כפי שציווה הרב, האב טען עבור הבן והבן עבור האב. ככלותם לטעון מאת טענותיהם, ציווה עליהם הרב לצאת מן הבית לזמן קצר, כנהוג. לאחר שיצאו הטוענים, פנה הרב אל הנאספים ואמר, שמעו נא רבותי, הן אנו רואים כי גם לאב וגם לבן נחוצים בגדים חמים לימות החורף, אלא שעניים הם ואין להם כסף אלא לבגד חם אחד, ולכן באו לדין כדי שיפסקו להם למי משניהם נחוץ הבגד יותר. לכן, אחי, הן גבירים אתם ועשרה שקלים ביניכם מה הם, עשו נא מעשה צדקה וקבצו ביניכם עשרה שקלים ותנו להם, ויהיה גם לאב וגם לבן בגד חם ויברכו אתכם. הגבירים קיבצו תיכף מביניהם עשרה שקלים כבקשת הרב. לאחר מכן קרא הרב לאב ולבן ואמר להם, דעו לכם, כי הגבירים פסקו שהצדק הוא עם שניכם, ולשניכם נחוץ בגד חם, ולכן הם נדבו מכיסם עשרה שקלים נוספים. לכו עתה וקנו לכם שני בגדים חמים, בגד חם לכל אחד מכם. יצאו בעלי הדין מלפני הרב שמחים וטובי לב. למחרת הגיעו האב והבן לומר תודה לרב עבור פסק הדין, והם הודו ולא בושו לומר לו שאינם מבינים כלל למה הוא ציוה עליהם להפוך את טענותיהם. ענה להם הרב: עתה אומר לכם את פשר הדבר. דעו כי אילו כל אחד מכם היה טוען כי למשנהו אין צורך בבגד חם, באופן זה היו שופטים גם הגבירים, והיו אומרים שהצדק הוא עם שניכם, ולשניכם בגד חם הוא אך למותר. ובנוסף לכך, בוודאי הנכם חייבים לקופת הקהל חובות רבים, והם היו לוקחים מכם גם את עשרת השקלים שיש לכם, לצורך פירעון החובות הישנים. לעומת זאת, עתה כאשר כל אחד מכם אמר שרק למשנהו נחוץ מעיל, דנו בני האסיפה ששניכם נצרכים והם מילאו את חסרונכם. כן הוא גם הנמשל, מסביר רבי עזרא אלטשולר, חכמינו ז"ל חייבונו לפעמים לדאוג לטובת הזולת עוד לפני שנדאג לטובת עצמנו, והם אמרו (בבא קמא צב) "כל המבקש רחמים על חברו והוא צריך לאותו דבר, הוא נענה תחילה". כאשר כל אחד מתפלל רק עבור עצמו, החנווני מתפלל: אנא ד' תן לי הצלחה ופדיון רב בחנותי, ובלבבו הוא חושב, תן נא רק לי, ולא לפלוני החנווני. ובראותו שקונה נכנס לחנות חברו רעה עינו בכך וצר לו מאוד, ולהיפך, בראותו שחברו החנווני יושב כל היום בחנות בעיניים כלות ואינו מרוויח מאומה, הוא מתמוגג מנחת. וגם החנווני השני מתפלל לד', תן רווח ופדיון רק לי ולא לפלוני. אז בית דין של מעלה הדנים בענייניהם ורואים בפנקס הפתוח ששניהם חייבים הרבה מאוד לשמים, מחליטים למנוע את ההשפעה משניהם, כדי שעניותם תשמש כניכיון על חובותיהם העצומים. בשמים שופטים את שניהם על פי טענותיהם, כל אחד לפי טענות חברו. לכן יעצו לנו חז"ל על פי הוכחות מהכתובים, שכל אחד יתפלל למען חברו, למרות שהוא עצמו זקוק לאותו דבר, ואז ייענה גם הוא, וממילא, שניהם יענו בשפע פרנסה טובה, בכל טוב ובאושר. 
(בשפתי צדיקים)
הגב


[-]
תגובה מהירה
הודעה
הקלד את תוכן התגובה שלך כאן.


אשכולות דומים...
אשכול יוצר האשכול תגובות צפיות תגובה אחרונה
  פרשת ויצא - אשכול דובר 8 139 לפני 10 שעות
תגובה אחרונה: און ליין
  פרשת תולדות - אשכול און ליין 12 129 19-11-2017, 01:26
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת חיי שרה - אשכול אורח 5 252 10-11-2017, 14:55
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת וירא - אשכול אורח 6 235 05-11-2017, 16:14
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת נח - אשכול אורח 10 297 22-10-2017, 01:33
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת בראשית - אשכול אורח 4 114 15-10-2017, 01:38
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת כי תבוא - אשכול אורח 2 333 08-09-2017, 14:47
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת כי תצא - אשכול הרב 5 309 01-09-2017, 11:28
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת השבוע *כי תצא* *"כי יקח איש אשה ובא אליה ושנאה"* *כי תצא אורח 0 147 29-08-2017, 13:12
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת ראה -, אשכול אורח 2 282 25-08-2017, 15:30
תגובה אחרונה: אורח



משתמשים אשר צופים באשכול: 1 אורחים

About Us
    Write About your Forum and stuff where this theme is Placed Just I am trying to extend the paragraphs to make some nice looking lines. But you can write about your forum lol. Like what your forum have special and all. or just leave what i have written if you don't like to write much..