מודעה
פרשת תזריע - מצורע *אשכול
#1
פרשת תזריע-אחרון שהוא ראשון

בתחילת הפרשה מביא רש"י את לשון המדרש "אמר ר' שמלאי כשם שיצירתו של אדם אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף".
מדוע לכאורה תורת האדם מתפרשת אחרונה? האם האדם שפל מן החיה, בהמה ועוף?

בכדי להבין את משמעות ומהות הדבר יש צורך בביאור קצר על הרש"י הראשון בפרשה הקודמת, פרשת שמיני (שהרי יש קשר בין הפרשות כיוון ש"תורתו (של האדם שמתפרשת בפרשת תזריע) נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף (שזו נתפרשה בסוף הפרשה הקודמת)" ).
רש"י כותב שם על המילים "ויהי ביום השמיני-שמיני למלואים, הוא ראש חדש ניסן, שהוקם המשכן בו ביום ונטל עשר עטרות השנויות בסדר עולם". בפירוש זה רואים שהיום האחרון (שהוא היום השמיני) להקמת המשכן בעצם היה היום הראשון של חודש ניסן (ראש חודש). מידה זו של האחרון הכולל בתוכו את הראשון, היא מידה עליונה עד כדי כך ש"נטל עשר עטרות" והרי ידוע ש-עשר מסמל קדושה ושלמות כמו מנין שהוא בעשרה, או קדושה\קדיש שניתן לומר רק בעשרה או כמו שכתוב בלשון הזוהר (בפתח אליהו) "אַנְתְּ הוּא דְּאַפַּקְתְּ עֶשֶׂר תִּקּוּנִין וְקָרֵינָן לון עֶשֶׂר סְפִירָן" (תרגום: אתה הוא שהוצאת עשרה תיקונים וקראת להם עשר ספירות). למידה זו מגיע רק מי שכולל בתוכו את הכל. 
מסופר על אדם הראשון (במדבר רבה יט',ג') " כשבקש הקדוש ברוך הוא לבראות את האדם...מה עשה כינס כל בהמה חיה ועוף והעבירן לפניהם (לפני המלאכים) אמר להם מה שמותן של אלו? לא ידעו. כיון שברא אדם העבירן לפניו אמר לו מה שמותן של אלו? אמר לזה נאה לקרות שור ולזה ארי ולזה סוס ולזה חמור ולזה גמל ולזה נשר שנאמר (בראשית ב, כ): "ויקרא האדם שמות". מדוע האדם ידע לתת שמות לחיות בעוד שהמלאכים לא ידעו? 
כיוון שהאדם נברא אחרון וכל הבריאה היתה כלולה בו. משל לבנין בנוי שכולל בתוכו את השלד, את הדלתות, את העמודים וכו' וכו', כך אדם הראשון "תורתו נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף" כיוון שהוא אחרון שהוא ראשון. מדרש רבה על הפרשה אומר "בשעה שברא הקב"ה אדם הראשון מסוף העולם ועד סופו מלא כל העולם כולו בראו"-האדם הראשון כולל בתוכו את כל העולם וממילא את כל הבריאה. 
זו מהותו של האדם ש"תורתו נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף" כיוון שפירוש תורתו היא פירוש תורת כל הבריאה.
אשריינו שזכינו להיות בני אדם ?

שבת שלום.??

הגב
#2
ב"ה
✍ ממתק לשבת פרשת תזריע מצורע תשע"ז

יהודי פשוט עמד פעם להשיא את בתו, אבל המצב בבית היה קשה ולא היה כסף להוצאות החתונה, הוא אומר לאשתו "מה עושים? איך נוכל להגיע לחתונה?" ואשתו אומרת לו "תפנה לקב''ה" היהודי בתמימותו, לוקח דף וכותב מכתב לאלוקים, הוא מפרט לו את כל ההוצאות של החתונה ומסכם לו שהוא צריך 50000 רובל בשביל לעשות את החתונה. הוא שם את המכתב במעטפה, כותב עליה "לכבוד אלוקים" ומשלשל את המעטפה בתיבת הדואר, הדוור אוסף את המכתבים, מתחיל למיין אותם ופתאום הוא רואה מכתב שכתוב עליו "לכבוד אלוקים" הוא חושב לעצמו "מה אני עושה עם המכתב הזה?" החליט לפתוח ולקרוא, הוא קורא את המכתב, וזה נגע לליבו, מיד הכניס את המכתב בחזרה למעטפה ומתחת למילים "לכבוד אלוקים" כתב "אצל משפחת רוטשילד", את המכתב הגיש לבית הברון רוטשילד, הברון מגיע הביתה ורואה מעטפה שכתוב עליה "לכבוד אלוקים אצל הברון רוטשילד" זה מאוד החמיא לו והוא פתח את המעטפה, הוא קרא את המכתב התרגש מהכתוב והחליט לעזור, קרא לעוזר שלו ואמר לו "יש כאן יהודי שמבקש 50,000 רובל לחתן את בתו, תן לו 40,000 רובל, שיתפשר קצת על האולם, הוא לא חייב לעשות כזו ארוחה יקרה וגם בבגדים שיתפשר קצת, הלך העוזר לבית היהודי ונתן לו מעטפה עם 40,000 רובל, היהודי שמח מאוד וערך חתונה יפה לבתו.

עברו שנתיים הבת השניה עומדת להתחתן ואשתו אומרת לו "נו תעשה מה שעשית בפעם הקודמת"
הוא שוב כותב מכתב, מפנה אותו "לכבוד אלוקים", שם אותו בדואר ולמזלו אותו דוור מקבל את המכתב ושוב מביא את זה לביתו של רוטשילד, רוטשילד מקבל את המכתב והוא רואה שהבן אדם כותב
"תודה רבה ריבונו של עולם על העזרה ששלחת לי בפעם קודמת, יש לי שוב בת שצריכה להתחתן ואני שוב צריך 50,000 רובל בבקשה תשלח לי" למטה הוא כותב "נ.ב. אם אפשר הפעם אל תשלח את זה דרך רוטשילד בפעם הקודמת הוא לקח עמלה של 20%".

בפרשת השבוע התורה מצווה עלינו על נגע הצרעת והפסוק אומר "כי תבואו אל ארץ כנען אשר אני נותן לכם לאחוזה ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם" אומר רש"י שהמילים האלו נשמעות כאילו התורה מבשרת לנו איזו בשורה טובה, ולא מובן מה הבשורה בכך שיהיה נגע צרעת? והוא מסביר שהאמוריים שגרו שם לפני כן כל ה-40 שנה שעם ישראל היו במדבר, היו מטמינים אוצרות בקירות וכך כשהיה נגע בקיר והיהודי היה צריך לשבור את הקיר בשביל לנקות את הנגע, הוא היה מוצא את המטמון.
*
לפעמים בחיים שלנו יש דברים שנראים לנו לא כל כך טובים אבל יהודי צריך לדעת שהקב''ה תמיד עושה הכל לטובה וגם כשהדברים נראים לנו לא כל כך טוב, בסופו של דבר יש בהם טוב, ככל שנעמיק את האמונה שלנו, ככל שנבטח בקב''ה נראה שיש לו את הדרכים שלו לעזור לנו ולא תמיד זה יבוא בצורה שאנחנו מתכננים, הוא מספיק יצירתי לעשות את זה בדרכים שלו ולהביא לנו את הטוב
יהי רצון שנזכה לראות את הטוב בצורה גלויה וטובה ונזכה לגאולה שלמה בקרוב ממש.

שבת שלום
הרב נחמיה וילהלם
בית חב"ד בנגקוק תאילנד

הגב


[-]
תגובה מהירה
הודעה
הקלד את תוכן התגובה שלך כאן.


אשכולות דומים...
אשכול יוצר האשכול תגובות צפיות תגובה אחרונה
Brick פרשת וישב * אשכול הרב 1 239 10-12-2017, 00:14
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת וישלח *אשכול אורח 8 206 02-12-2017, 23:40
תגובה אחרונה: אורח
  אשכול ההלכה היומית רב הפורום 583 153,506 27-11-2017, 19:32
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת ויצא - אשכול דובר 11 380 24-11-2017, 15:37
תגובה אחרונה: אורח
  מסכת מכות - הדף היומי *אשכול הרב 19 312 24-11-2017, 04:48
תגובה אחרונה: און ליין
  מסכת סנהדרין - הדף היומי - *אשכול און ליין 113 1,009 24-11-2017, 04:37
תגובה אחרונה: און ליין
  פרשת תולדות - אשכול און ליין 12 136 19-11-2017, 01:26
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת חיי שרה - אשכול אורח 5 256 10-11-2017, 14:55
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת וירא - אשכול אורח 6 238 05-11-2017, 16:14
תגובה אחרונה: אורח
  פרשת נח - אשכול אורח 10 307 22-10-2017, 01:33
תגובה אחרונה: אורח



משתמשים אשר צופים באשכול: 1 אורחים

About Us
    Write About your Forum and stuff where this theme is Placed Just I am trying to extend the paragraphs to make some nice looking lines. But you can write about your forum lol. Like what your forum have special and all. or just leave what i have written if you don't like to write much..