דירוג האשכול:
  • 0 הצבעות - 0 בממוצע
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
פרשת תזריע - מצורע *אשכול
#1
פרשת תזריע-אחרון שהוא ראשון

בתחילת הפרשה מביא רש"י את לשון המדרש "אמר ר' שמלאי כשם שיצירתו של אדם אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף".
מדוע לכאורה תורת האדם מתפרשת אחרונה? האם האדם שפל מן החיה, בהמה ועוף?

בכדי להבין את משמעות ומהות הדבר יש צורך בביאור קצר על הרש"י הראשון בפרשה הקודמת, פרשת שמיני (שהרי יש קשר בין הפרשות כיוון ש"תורתו (של האדם שמתפרשת בפרשת תזריע) נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף (שזו נתפרשה בסוף הפרשה הקודמת)" ).
רש"י כותב שם על המילים "ויהי ביום השמיני-שמיני למלואים, הוא ראש חדש ניסן, שהוקם המשכן בו ביום ונטל עשר עטרות השנויות בסדר עולם". בפירוש זה רואים שהיום האחרון (שהוא היום השמיני) להקמת המשכן בעצם היה היום הראשון של חודש ניסן (ראש חודש). מידה זו של האחרון הכולל בתוכו את הראשון, היא מידה עליונה עד כדי כך ש"נטל עשר עטרות" והרי ידוע ש-עשר מסמל קדושה ושלמות כמו מנין שהוא בעשרה, או קדושה\קדיש שניתן לומר רק בעשרה או כמו שכתוב בלשון הזוהר (בפתח אליהו) "אַנְתְּ הוּא דְּאַפַּקְתְּ עֶשֶׂר תִּקּוּנִין וְקָרֵינָן לון עֶשֶׂר סְפִירָן" (תרגום: אתה הוא שהוצאת עשרה תיקונים וקראת להם עשר ספירות). למידה זו מגיע רק מי שכולל בתוכו את הכל. 
מסופר על אדם הראשון (במדבר רבה יט',ג') " כשבקש הקדוש ברוך הוא לבראות את האדם...מה עשה כינס כל בהמה חיה ועוף והעבירן לפניהם (לפני המלאכים) אמר להם מה שמותן של אלו? לא ידעו. כיון שברא אדם העבירן לפניו אמר לו מה שמותן של אלו? אמר לזה נאה לקרות שור ולזה ארי ולזה סוס ולזה חמור ולזה גמל ולזה נשר שנאמר (בראשית ב, כ): "ויקרא האדם שמות". מדוע האדם ידע לתת שמות לחיות בעוד שהמלאכים לא ידעו? 
כיוון שהאדם נברא אחרון וכל הבריאה היתה כלולה בו. משל לבנין בנוי שכולל בתוכו את השלד, את הדלתות, את העמודים וכו' וכו', כך אדם הראשון "תורתו נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף" כיוון שהוא אחרון שהוא ראשון. מדרש רבה על הפרשה אומר "בשעה שברא הקב"ה אדם הראשון מסוף העולם ועד סופו מלא כל העולם כולו בראו"-האדם הראשון כולל בתוכו את כל העולם וממילא את כל הבריאה. 
זו מהותו של האדם ש"תורתו נתפרשה אחר תורת בהמה חיה ועוף" כיוון שפירוש תורתו היא פירוש תורת כל הבריאה.
אשריינו שזכינו להיות בני אדם ?

שבת שלום.??
תגובה מהירה 
הגב
#2
ב"ה
✍ ממתק לשבת פרשת תזריע מצורע תשע"ז

יהודי פשוט עמד פעם להשיא את בתו, אבל המצב בבית היה קשה ולא היה כסף להוצאות החתונה, הוא אומר לאשתו "מה עושים? איך נוכל להגיע לחתונה?" ואשתו אומרת לו "תפנה לקב''ה" היהודי בתמימותו, לוקח דף וכותב מכתב לאלוקים, הוא מפרט לו את כל ההוצאות של החתונה ומסכם לו שהוא צריך 50000 רובל בשביל לעשות את החתונה. הוא שם את המכתב במעטפה, כותב עליה "לכבוד אלוקים" ומשלשל את המעטפה בתיבת הדואר, הדוור אוסף את המכתבים, מתחיל למיין אותם ופתאום הוא רואה מכתב שכתוב עליו "לכבוד אלוקים" הוא חושב לעצמו "מה אני עושה עם המכתב הזה?" החליט לפתוח ולקרוא, הוא קורא את המכתב, וזה נגע לליבו, מיד הכניס את המכתב בחזרה למעטפה ומתחת למילים "לכבוד אלוקים" כתב "אצל משפחת רוטשילד", את המכתב הגיש לבית הברון רוטשילד, הברון מגיע הביתה ורואה מעטפה שכתוב עליה "לכבוד אלוקים אצל הברון רוטשילד" זה מאוד החמיא לו והוא פתח את המעטפה, הוא קרא את המכתב התרגש מהכתוב והחליט לעזור, קרא לעוזר שלו ואמר לו "יש כאן יהודי שמבקש 50,000 רובל לחתן את בתו, תן לו 40,000 רובל, שיתפשר קצת על האולם, הוא לא חייב לעשות כזו ארוחה יקרה וגם בבגדים שיתפשר קצת, הלך העוזר לבית היהודי ונתן לו מעטפה עם 40,000 רובל, היהודי שמח מאוד וערך חתונה יפה לבתו.

עברו שנתיים הבת השניה עומדת להתחתן ואשתו אומרת לו "נו תעשה מה שעשית בפעם הקודמת"
הוא שוב כותב מכתב, מפנה אותו "לכבוד אלוקים", שם אותו בדואר ולמזלו אותו דוור מקבל את המכתב ושוב מביא את זה לביתו של רוטשילד, רוטשילד מקבל את המכתב והוא רואה שהבן אדם כותב
"תודה רבה ריבונו של עולם על העזרה ששלחת לי בפעם קודמת, יש לי שוב בת שצריכה להתחתן ואני שוב צריך 50,000 רובל בבקשה תשלח לי" למטה הוא כותב "נ.ב. אם אפשר הפעם אל תשלח את זה דרך רוטשילד בפעם הקודמת הוא לקח עמלה של 20%".

בפרשת השבוע התורה מצווה עלינו על נגע הצרעת והפסוק אומר "כי תבואו אל ארץ כנען אשר אני נותן לכם לאחוזה ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם" אומר רש"י שהמילים האלו נשמעות כאילו התורה מבשרת לנו איזו בשורה טובה, ולא מובן מה הבשורה בכך שיהיה נגע צרעת? והוא מסביר שהאמוריים שגרו שם לפני כן כל ה-40 שנה שעם ישראל היו במדבר, היו מטמינים אוצרות בקירות וכך כשהיה נגע בקיר והיהודי היה צריך לשבור את הקיר בשביל לנקות את הנגע, הוא היה מוצא את המטמון.
*
לפעמים בחיים שלנו יש דברים שנראים לנו לא כל כך טובים אבל יהודי צריך לדעת שהקב''ה תמיד עושה הכל לטובה וגם כשהדברים נראים לנו לא כל כך טוב, בסופו של דבר יש בהם טוב, ככל שנעמיק את האמונה שלנו, ככל שנבטח בקב''ה נראה שיש לו את הדרכים שלו לעזור לנו ולא תמיד זה יבוא בצורה שאנחנו מתכננים, הוא מספיק יצירתי לעשות את זה בדרכים שלו ולהביא לנו את הטוב
יהי רצון שנזכה לראות את הטוב בצורה גלויה וטובה ונזכה לגאולה שלמה בקרוב ממש.

שבת שלום
הרב נחמיה וילהלם
בית חב"ד בנגקוק תאילנד
תגובה מהירה 
הגב


[-]
תגובה מהירה
הודעה
הקלד את תוכן התגובה שלך כאן.


אשכולות דומים...
אשכול יוצר האשכול תגובות צפיות תגובה אחרונה
  פרשת במדבר - אשכול אורח 0 39 21-05-2017, 19:55
תגובה אחרונה: אורח
  פרשיות השבוע "בהר - בחוקותי" * אשכול און ליין 2 72 19-05-2017, 15:20
תגובה אחרונה: און ליין
  מסכת בבא בתרא - הדף היומי - *אשכול און ליין 106 7,482 17-05-2017, 01:07
תגובה אחרונה: און ליין
  אשכול ההלכה היומית רב הפורום 543 134,954 17-05-2017, 00:32
תגובה אחרונה: און ליין
  פרשת אמור - אשכול אורח 2 138 12-05-2017, 09:58
תגובה אחרונה: אורח
  *ערב פסח* - אשכול און ליין 3 126 10-04-2017, 14:20
תגובה אחרונה: און ליין
  פרשת צו - אשכול און ליין 4 115 09-04-2017, 10:45
תגובה אחרונה: און ליין
  פרשת ויקרא - אשכול חידושים און ליין 10 294 02-04-2017, 00:59
תגובה אחרונה: און ליין
  ב"ה ממתק לשבת פרשת ויקרא תשע"ז איש עסקים שהקים חברה מצליחה מאוד, זימן את כל המנהלים און ליין 0 53 02-04-2017, 00:57
תגובה אחרונה: און ליין
  סיפור על הדרך עם הרב יפתח סופר שליט״א - פרשת ויקהל-פקודי מס׳ 206 אלו נרות שבת אימא! און ליין 1 86 28-03-2017, 10:12
תגובה אחרונה: און ליין





משתמשים אשר צופים באשכול: 1 אורחים